Съвременният учен S. K. Stowers, прави голям въпрос от факта, който е
познат от дълго време на повечето учени, че Римляни използва съвременен
риторичен стил, като, обвинителна реч. Но главното възражение на
Stowers е това, което той споделя с други съвременници, а именно, че израза "чрез вяра
в Исус Христос" означава верноста на Христос, вместо доверието на вярващият в
Спасителят.
Трябва да признаем, че гръцката фраза е
неопределена, тъй като гръцката дума "pistis"
означава както "вяра" така и "вярност". Конструкцията на родителният падеж може да бъде разбрана по повече
от един начин. Ние смятаме, че James Dunn се изразява прекрасно по въпроса:
"Но Христовата верност не е нещо, към което Павел привлича вниманието ни навсякъде
в обширното изложение в Римляни, дори и където ще бъде напълно подходящо и по
специално в четвърта глава, където Авраамовата "pistis" е образец за вярващият, не за Христос, и 5:15-19, където антитезата
apistia pistis щеше да бъде естествена, ако Христовата вярност беше фактор в неговите мисли... Ударението в частта като
цяло (21-31, или всъщност 3:21-4:25) е ясно изразено за вяра, вярата на тези,
които вярват... Вярата е човешкото условие или отношение, която е поставена в
контраст с "делата на закона"... Този смисъл е явно централен в тематичната
мисъл в 1:17" (Romans, 166)
Позицията, която Stowers и други приемат, пренебрегва ясното поучение на
Римляни 10:14, Галатяни 2:16, и Филипяни 3:9.
Колкото до другото твърдение на Stowers относно съвременният
стил на писане използван от Павел, това е сравнително безплодно наблюдение.
Отличителното съдържание на тази книга, но не и литературният стил който е
използван, е важен за съвременният читател, както и за древният. Риторични
стилове бяха част от образованието на всеки добре образован ученик в първият
век. Това ги правеше функционални в обществото.
|