След като представя благовестието, Павел вмъква почти три глави,
показвайки защо всеки се нуждае от благовестието.
Павел настоява, че всички групи от хора имат нужда от благовестието,
защото на всички групи /религиозни и нерелигиозни/,
не им достига Божията святост.
Забележете, че в уводните глави на книгата до Римляните - първите три глави, Павел
представя нещата във вид на прокурорски увод пред съда.
След като ни представя писмото си в първата глава и ни дава ключа за това писмо
в Римляни 1:16,17, Павел казва: “Сега нека видим нуждата за този ключ, благовестието.”
Мощни скоби
След Римляни1:16,17 Римляни продължава тематично и логично след 3:21. Всичките
стихове между 1:17 и 3:21 са в скоби. В тези скоби, Павел ни показва нашата
нужда от тази правда от Бог (спомената в 1:17), която ни поставя в праведно положение спрямо Бог.
Павел тук вмъква скобите , в които той казва: “Нека да ви кажа, защо
благовестието е толкова важно. Причината е, че всички хора, са изгубени без него.”
Нерелигиозните са изгубени
Първо Павел казва: “Виждате ли тези нерелигиозни хора? Те всички са изгубени.
Бог ги предаде....Бог ги предаде.....Бог ги предаде.” Три пъти той казва: “Бог
ги предаде”-стихове 24,26 и 28.
Павел ни показва, как всички нерелигиозни хора са
изгубени. В 18 стих ние четем:
“Божият гняв се открива от небето против всяко безбожие и неправда на човеците,
които подтискат истината чрез тяхната неправда.”(Римляни 1:18 NIV)
Забележете, че Павел не казва “неправда и безбожност”. Всичката неправда се заражда от
безбожие. Всичко в живота е повредено поради нарушената
връзка с Бог. Когато Адам и Ева съгрешиха против Бог, не мина
много време преди техните деца да започнат да се
избиват. Спиците на колелото, се доближават една до друга, колкото повече
се приближават до центъра. Колкото по-далече отиват от центъра, толкова повече
се раздалечават една от друга. Така е и с човечеството. Съгрешавайки срещу Бог,
(Битие 3) те съгрешиха, срещу своите сестри и братя (Битие 4). Колкото по се отдалечаваме от
святия Център, толкова повече ние се отдалечаваме един от друг. Неправда и
злина се пораждат от безбожие.
Когато ние сме в прави отношения с Бог в Христос, ние ще сме в добри отношения с
нашия съсед.
Греха на нерелигиозните
След това Павел изрежда греховете на нерелигиозните и езичниците. Той представя
отвратителен списък с греховете на езичниците. Забележете тази част:
“Изпълнени с всякакъв вид неправда, нечестие, лакомство, омраза; пълни със
завист, убийство, крамола, измама и злоба; шепотници, клеветници,
богоненавистници, нахални, горделиви, самохвалци, измислители на злини,
непокорни на родителите си, безразсъдни, вероломни, без семейна обич,
немилостиви; които, при все че знаят Божията справедлива присъда, че тия, които
вършат такива работи, заслужават смърт, не само ги вършат, но и одобряват ония,
които ги вършат.” (Римляни 1:29-32)
Праведните са изгубени
Павел знаеше, че много от членовете на църквата в Рим бяха Евреи, които бяха
праведни според закона. Във втора глава той казва (аз перефразирам): “И вие,
религиозните, сте също изгубени. Вие сте също свършени, точно както
нерелигиозните и езичниците.” Погледнете как Павел започва втората глава.
“Затова и ти си без извинение, о човече, който и да си, когато съдиш другиго;
защото в каквото съдиш другия, себе си осъждаш; понеже ти, който съдиш, вършиш
същото.” (Римляни 2:1)
По късно Павел казва:
“Ако при това си уверен в себе си, че си водител на слепите, светлина на тия,
които са в тъмнина, наставник на простите, учител на младенците, понеже имаш в
закона олицитворение на знанието и на истината, тогава ти, който учиш другите,
учиш ли себе си? Ти, който проповядваш да не крадат, крадеш ли? Ти,който казваш
да не прелюбодействуват, прелюободействуваш ли? Ти, който се гнусиш от идолите,
светотатствуваш ли? Ти, който се хвалиш в закона, опозоряваш ли Бога като
престъпваш закона? Питам това, защото според както е писано, поради вас се хули
Божието име между езичниците.(Римляни 2:19-24)
Първо Павел говори за нерелигиозните и езичниците. “Те са изгубени”-казва
той.
След това, той говори за религиозните и казва: “Те са изгубени.”
Накрая в трета глава той казва: “Нека да погледнем целият свят.” Продължавайки,
той казва: “Всички са изгубени.”
Всички са изгубени
Погледнете в трета глава, където започвайки от стих 9 Павел използува 14 цитата
от Стария завет.
“Тогава що следва? Имаме ли ние някакво предимство над езичниците?
Никак; защото вече обвинихме юдеи и гърци, че те всички са под грях.
Както е писано: Няма праведен ни един;
Няма никой разумен, Няма кой да търси Бога.
Всички се отклониха, заедно се развратиха;
Няма кой да прави добро, няма ни един.
Гроб отворен е гърлото им;
С езиците си ласкаят. Аспидова отрова има под устните им
Техните уста са пълни с клевета и горест.
Нозете им бързат да проливат кръв;
Опустошение и разорение има в пътищата им;
И те не знаят пътя на мира,
Пред очите им няма страх от Бога."
"А знам, че каквото казва законът, казва го за ония, които са под закона; за да
се затулят устата на всекиго, и цял свят да се доведе под съдбата на Бога.
Защото ни една твар няма да се оправдае пред Него чрез дела изисквани от закона,
понеже чрез закона става само познаването на греха.” (Римляни 3:9-20)
Харесва ми начина, по който The Living Bible перефразира стих 20.
“Сега виждате ли? Никой не може да бъде праведен пред Бог, чрез правене на това,
което закона заповядва. Тъй като, колкото повече научаваме относно законите на
Бог, все по ясно става, че ние не ги изпълняваме; целта, на Неговите закони е
да ни покаже, че ние сме грешници.” (Римляни 3:20 LB)
Виждате ли? Божиите святи закони само ни показват, че ние сме грешници. Те не
могат да ни спасят.
Изискване за съвършенство
Скъпи приятели, помислете за това, което Бог изисква от нас! Той е Свят Бог!
Дори небесата не са чисти в Неговото присъствие. (Йов 15:15) Бог изисква
безупречно послушание. Не само в думи и дела, но дори и в мислите ни-в нашето
същество.
Той изисква ревностно послушание. Послушание без ревност е като жертва без огън.
Той изисква послушание от желание. Ако вашето послушание не е от желание, Той
няма да го приеме.
Той изисква съвършено послушание. “Проклет е всеки, който не постоянствува да изпълнява всичко писано в книгата на закона.” (Галатяни 3:10; Второзаконие 27:26)
“Проклет е всеки.” Това е лично. “Който не постоянствува.” Това е продължително
действие. “Да изпълнява всичко писано в книгата на закона.” Това е практично
действие.
Бог разрушава нашите идеи за човешко съвършенство. Божият закон изисква от мен да
съм съвършен отвътре и отвън. Божият закон изисква от мен да имам съвършено
зачатие, съвършено ранно детство, съвършено детство, съвършена зрялост и
съвършена смърт. Божият закон изисква от мен да мога да кажа: “Кой от вас, ме
обвинява в грях? Аз винаги правя това, което Му е угодно!
(Йоан 8:46,29) С нас е свършено.
Библията казва:
"И в ангелите си намира недостатък.” (Йов 4:18) Библията говори за това, какво създание е човека: “Който пие неправда, като вода.”
(Йов 15:16) “Наистина всеки човек, колкото и здраво да стои е само лъх.” (Псалом 39:5)
Няма разлика
Аз харесвам стиха, който казва: “За това няма разлика, понеже всички съгрешиха.”
(Римляни 3:22,23)
Няма никаква разлика между нас: нерелигиозни, езичници, религиозни,
евреи. Има разлика в степента на греха. Няма разлика във факта на грях.
В повечето страни, няма значение дали си убил един човек или 30. Наказанието е
едно и също-смърт.
Павел приключва своите прокурорски уводни думи. Цялото човечество е виновно!
Всички заслужават смърт-вечна смърт!
|